Szczegóły produktu
Rodzimowierstwo to współczesna religia odwołująca się do dziedzictwa przedchrześcijańskich Słowian. Wpisuje się ono zarazem w szerszy nurt zjawisk społecznych, polegających na rewitalizacji dawnych praktyk kulturowych oraz swoistej „modzie na słowiańszczyznę”, która dla wielu osób staje się swego rodzaju stylem życia oraz ważnym punktem odniesienia w budowaniu tożsamości zbiorowych i indywidualnych.
Niniejsza książka stanowi efekt wieloletnich badań etnograficznych i zawiera wszechstronny opis polskiego rodzimowierstwa, obejmujący zarówno jego historię i formy organizacyjne, jak i system wierzeniowy oraz praktyki obrzędowe, a także ukazujący społeczne, polityczne i ekonomiczne konteksty, które wpływają na jego kształt i sposób funkcjonowania. W szerszej perspektywie publikacja próbuje zarazem pokazać słowiańskocentryczną narrację o Polsce i Polakach, która wyłania się z wypowiedzi i działań rodzimowierców. Eksponując „rodzime” (niechrześcijańskie) elementy, jest ona wolna od kolonialnych uwikłań i kompleksów, co pozwala jej przezwyciężać poczucie niższości wobec Zachodu i wyższości wobec Wschodu. W tym kontekście książka ta stawia też pytanie o miejsce tradycji przedchrześcijańskich w polskiej kulturze oraz w działaniach z zakresu ochrony dziedzictwa.
WSTĘP / 9
ROZDZIAŁ 1. Polskie rodzimowierstwo na tle współczesnych religii pogańskich i innych zjawisk kultury / 45
1.1. Terminologia / 47
1.2. Między tradycją i lokalnością a nowoczesnością i globalizacją / 51
1.3. Zróżnicowanie współczesnych religii pogańskich / 58
1.4. Niejasne granice i pola konfliktów / 64
1.5. Mylące podobieństwa i kłopotliwe sąsiedztwa / 79
1.5.1. Rodzimowierstwo a ruch odtwórstwa historycznego / 79
1.5.2. Rodzimowiercy a rodzimokulturowcy i turbosłowianie / 86
1.5.3. Rodzimowierstwo a New Age i ruchy ekologiczne / 96
1.5.4. Rodzimowierstwo a chrześcijaństwo / 106
1.6. Płynne struktury i niepewne statystyki / 116
ROZDZIAŁ 2. Krótka historia polskiego rodzimowierstwa / 131
ROZDZIAŁ 3. Religia otwartego kodu i refleksyjnych wyborów / 159
3.1. Wprowadzenie / 161
3.2. Uwarunkowania wewnętrzne / 162
3.3. Uwarunkowania zewnętrzne / 167
3.4. Podsumowanie / 174
ROZDZIAŁ 4. W co wierzą rodzimowiercy? / 183
4.1. Uwagi wstępne / 185
4.2. Kosmologia, teologia, antropologia / 189
4.3. Wokół rodzimowierczego panteonu / 197
4.3.1. Swaróg / 201
4.3.2. Perun / 202
4.3.3. Weles / 205
4.3.4. Dadźbóg / 209
4.3.5. Chors / 211
4.3.6. Swarożyc / 213
4.3.7. Mokosz / 215
4.3.8. Marzanna / 218
4.3.9. Jaryło/Jarowit / 220
4.3.10. Dziewanna / 221
4.3.11. Strzybóg / 223
4.3.12. Rod, Rodzanice i Dola / 225
4.3.13. Łado i Leli / 227
4.3.14. Świętowit i Trygław / 229
ROZDZIAŁ 5. Święta i praktyki rytualne / 235
5.1. Uwagi wstępne / 237
5.2. Struktura świąt / 247
5.2.1. Ogólna charakterystyka i przebieg działań / 247
5.2.2. Czas i uczestnicy świąt / 257
5.2.3. Strukturalne znaczenie estetyki / 264
5.3. Święta kalendarzowe / 271
5.3.1. Kalendarze świąt i wyznaczanie terminów / 271
5.3.2. Szczodre Gody / 274
5.3.3. Jare Gody / 277
5.3.4. Kupała / 280
5.3.5. Plony / 284
5.3.6. Gromnica i Święto Welesa / 287
5.3.7. Maik, wiosenne Dziady i Stado / 292
5.3.8. Święto Peruna i Święto Mokoszy / 296
5.3.9. Jesienne Dziady / 305
5.4. Święta rodzinne i obrzędy przejścia / 314
5.4.1. Postrzyżyny i kosopleciny / 315
5.4.2. Swadźba / 322
5.4.3. Obrzędy związane z narodzinami dziecka / 329
5.4.4. Tryzna / 331
5.4.5. Obrzędy inicjacyjne / 340
ROZDZIAŁ 6. (Re)konstrukcje, (re)poganizacje i (re)sakralizacje. Strategie kształtowania praktyk religijnych / 347
6.1. Typy źródeł oraz praktyki i strategie rewitalizacyjne / 349
6.2. Stado jako przykład (re)konstrukcji / 357
6.3. Kupała, Gromnica i pieśni kolędnicze jako przykłady (re)poganizacji / 366
6.4. Topienie Marzanny jako przykład (re)sakralizacji / 378
6.5. Podsumowanie / 391
ROZDZIAŁ 7. Niewygodne ramy ponowoczesności / 397
7.1. Między kulturą tradycyjną a późną nowoczesnością / 399
7.2. Gdzie świętują rodzimowiercy? / 405
7.2.1. Dlaczego rodzimowiercy nie mogą świętować tam, gdzie dawni Słowianie? / 406
7.2.2. W poszukiwaniu miejsc kultu / 414
7.2.3. Rodzimowiercy na swoim / 421
7.3. Temporalne aspekty rodzimowierczego świętowania / 430
7.4. Podsumowanie / 441
ROZDZIAŁ 8. Zróżnicowanie i dynamika postaw społeczno-politycznych polskich rodzimowierców / 447
8.1. Wprowadzenie / 449
8.2. Polityczny pejzaż polskiego rodzimowierstwa / 454
8.3. Między naziolstwem a lewactwem / 458
8.4. Afirmacja, eliminacja i bagatelizowanie nacjonalizmu / 464
8.5. Od nacjonalizmu do konserwatyzmu / 477
8.6. Wnioski / 493
ZAKOŃCZENIE / 499
Bibliografia / 517
Spis fotografii / 547
Summary / 553
Indeks osobowy / 555
Opinie
Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.