Fenomen opery (twarda oprawa)

PDFDrukujE-mail
Jan Woleński, Przemysław Krzywoszyński
Fenomen opery
Kraków 2022
s. 284
oprawa twarda z obwolutą
format: 150x235
Szczegóły produktu Tytuł Fenomen opery wskazuje nie tylko na to, że opera jest zjawiskiem, ale również sugeruje treści wartościujące. Autorzy są wielbicielami sztuki operowej i zgadzają się z opinią, że jeśli muzyka jest dobra, fabuła interesująca, śpiewacy wybitni, ich gra poprawna, a scenografia ciekawa, to spektakl operowy jest wyjątkowym widowiskiem artystycznym. Adaptując w swej analizie koncepcję dzieła literackiego stworzoną przez Romana Ingardena, autorzy pokazują, że opera jest dziełem wielowarstwowym, a jej strukturalna złożoność, np. potrzeba połączenia pięknego śpiewu z tekstem przedstawiającym fabułę, stawia szczególne wymagania kompozytorom i wykonawcom. Główna teza jest taka, że śpiew jest dominujący i jemu podporządkowane są inne elementy czy warstwy dzieła. Książka traktuje także o historii opery, a w szczególności o jej związku z wydarzeniami politycznymi i społecznymi, jak również o narodowych stylach sztuki operowej. SPIS TREŚCI: Wstęp Rozdział 1. Krótki zarys historii opery 1.1. Camerata florencka i początki opery 1.2. Opera w XVII w. (barok) 1.3. Opera w XVIII w. 1.4. Wiek XIX – złoty wiek opery 1.5. Wiek XX – opera współczesna Rozdział 2. Społeczna historia opery 2.1. Prolog metodologiczny 2.2. Przykład: historia nauki a historia sztuki (w sensie ogólnym) 2.3. Społeczne istnienie sztuki 2.4. Kilka użytecznych pojęć 2.5. Niektóre społeczne konteksty opery – sprawy organizacyjne i materialne 2.6. Publiczność operowa i jej rola 2.7. Jeszcze (krótko) o fonografii, filmie, radiu, telewizji, video i Internecie 2.8. Język, opera i kwestie narodowe 2.9. Opera a polityka Rozdział 3. Struktura dzieła operowego 3.1. Wyjaśnienia wstępne 3.2. Dwa odróżnienia: czynności vs. wytwory, treści vs. przedmioty 3.3. Czynności i wytwory – problemy ontologiczne 3.4. Ingarden o dziele literackim 3.5. Wielowarstwowa koncepcja dzieła operowego 3.6. Opera a semantyka 3.7. Opera (jako wytwór) z ontycznego punktu widzenia Rozdział 4. Rozległe dylematy libretta 4.1. Znaczenie warstwy treściowej 4.2. Opera seria i tragédie lyrique – barokowe przepisy na dobre libretto 4.3. Między librettem a oryginałem – drogi adaptacji 4.4. Trwałe idee: fatum, szczęśliwe oraz nieszczęśliwe zakończenia 4.5. Autor a librecista. Szekspir i nie-Szekspir przed Verdim 4.6. Niuanse formalne Rozdział 5. Muzyczno-orkiestrowa warstwa dzieła operowego 5.1. Wstęp 5.2. Warstwa orkiestrowa (fragmenty samodzielne – uwertury, preludia, intermezza) 5.3. Muzyka programowa i ilustracyjna w operze 5.4. Funkcje i formy akompaniamentu. Rola wstępów do partii wokalnych oraz solowych instrumentów 5.5. Zakończenie Rozdział 6. Opera i śpiew 6.1. Spory wokół roli głosu w operze 6.2. Kategorie głosów i ich klasyfikacja a wykonanie 6.3. Ewolucja głosów „od kastratów do tenorów” – brzmienie i percepcja 6.4. Różne formy (arie, recytatywy, monologi) 6.5. Między indywidualizmem a zbiorowością – śpiewak a ansambl i chór. Sceny i finały 6.6. Interpretacja 6.7. Język a wykonawca 6.8. Próba podsumowania Zakończenie – apologia opery Krótki przewodnik dyskograficzny Bibliografia Indeks nazwisk

Opinie

Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.