Typografie

PDFDrukujE-mail
Philippe Lacoue-Labarthe
Typografie
Tłumaczenie Jakub Momro Andrzej Zawadzki
Kraków 2014
s. 372
oprawa miękka ze skrzydełkami
format: A5 (135x205)
Seria: Horyzonty Nowoczesności
Szczegóły produktu Seria HORYZONTY NOWOCZESNOŚCI. Tom 108 Niniejszy wybór pism Philippe’a Lacoue-Labarthe obejmuje niezwykle szeroką problematykę. Znajdziemy w tej książce rozprawę o antysystemowej filozofii Friedricha Nietzschego, analizy poświęcone koncepcji tragedii Friedricha Hölderlina i jego relacji z antyczną Grecją, drobiazgowe odczytanie dzieła jednego z najciekawszych psychoanalityków, Theodora Reika, esej o Freudowskiej koncepcji teatru, artykuły o ontologii i politycznym zaangażowaniu Martina Heideggera, czy przekrojowy szkic o znaczeniu postaci Edypa w europejskiej kulturze. Pytania, jakie w swoich tekstach stawia Lacoue-Labarthe dotyczą najważniejszych kwestii zachodniej myśli, koncentrują się wokół problematyki mimesis, reprezentacji i tragedii, koncepcji modernistycznego podmiotu i statusu psychoanalizy, ideologii, politycznego zaangażowania i miejsca, jakie intelektualista zajmuje w świecie, wreszcie: pozycji filozofii i literatury w nowoczesności. Typografie to także przykład skrupulatnej i inwencyjnej lektury tekstów filozoficznych i literackich, to lekcje czytania, dzięki którym odkrywamy znaczenie najistotniejszych problemów naszej współczesności. Philippe Lacoue-Labarthe (1940-2007) – profesor na Uniwersytecie im. Marca Blocha w Strasbourgu, filozof, filolog i tłumacz. Jego zainteresowania skupiały się wokół kultury starożytnej Grecji, romantyzmu niemieckiego, twórczości Hölderlina, Nietzschego, Heideggera, Benjamina i Celana. Jeden z najwybitniejszych przedstawicieli dekonstrukcji. Przez wiele lat współpracował z Jean-Lukiem Nancym i Jacques’em Derridą. Do jego najważniejszych prac należą: Le sujet de la philosophie – Typograhies I (1979), L’imitation des Modernes – Typograhies II (1986), Poezja jako doświadczenie (1986), La fiction du politique. Heidegger, l’art et la politique (1987), Musica ficta (figures de Wagner) (1991), Phrase (2000), Poétique de l’histoire (2002). Spis treści Jakub Momro, Echa dekonstrukcji Psychoanaliza jako pole krytyczne Romantyzm jako marzenie o piśmie Typografia, ontologia, mimesis Filozofia i retoryka Prozaiczność tragedii Od fikcji polityczności do mitu nazistowskiego Poezja bólu Rytm, czyli podmiot Figura świadomości Bibliografia prac Philippe’a Lacoue-Labarthe’a Tłumaczenia (wybór Bajka (Literatura i filozofia) Scena jest pierwotna Scena antysceny Freud i Nietzsche: Arystoteles Śmierć obsceniczna Theatrum analyticum Etyczne doświadczenie otchłani Echo podmiotu Legendy Podmiot (autobiografia, muzyka) Dokument Muzyczny początek Żałoba i rywalizacja Styl i akcent: słyszeć widzenie „Powieść jest zwierciadłem...” Agonia Do pole parole Mimesis i Unheimlichkeit Rytm, typ, charakter Matczyne zamknięcie Cezura spekulatywności Hölderlin i Grecy Transcendencja skończona w polityce Poetyka i polityka „Ostatni filozof”. Edyp jako figura Indeks rzeczowy Indeks nazwisk

Opinie

Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.